Усі знають давньогрецький вислів: «Учень – не чаша, яку необхідно наповнити, а факел, який потрібно запалити».
Моя мета – запалити дітей, повести їх на пошук істини, знаходження невідомого. На перший план своєї педагогічної діяльності ставлю прийоми такого характеру: як зворушити природне тяжіння дітей до знань, як стимулювати їх, щоб учень розкрив свій внутрішній світ, як подолати відчуженість, психологічний бар’єр. Працюю на розвиток особистості.
Моє кредо: школа – це величезна і нескінченна праця. Праця розуму, душі, серця. Завдання учителя – гармонійно розвивати найбільше диво природи – людину.
Майстерність учителя – пробудити любов до творчого мислення та здобуття знань. Ейнштейн. Процес навчання, виховання , пов'язаний з формуванням та розвитком творчого мислення, спрямований на реалізацію особистісно - орієнтованого навчання. Сьогодення вимагає розумних і дбайливих господарів, котрі орієнтуються в законах економіки, здатні швидко приймати виважені рішення, беручі на себе відповідальність. Тому такою важливою є проблема соціальної реалізації сьогоднішнього учня в майбутньому. Та для цього йому мало отримати певну суму знань (хоч вони й мають велике значення), учневі треба осягти складну науку самостійного навчання, пошуку інформації, уміння реалізовувати власні здібності. Сучасна школа повинна навчити учня мисленню. Мислити – це вміти діяти зі знаннями. Єдиний шлях, що веде до знань,- це діяльність. Б.Шоу.
Сучасні дослідники проблем розвитку змісту освіти (В.Ільченко, В.Корнєєва, В.Паламарчук, С.Подмазін, О.Савченко, А Сиротенко та ін.) наголошують на тому, що головним елементом навчання є діяльність. До основних видів діяльності, з яких складається діяльнісний компонент змісту географічної освіти, належить: - загально навчальна діяльність; - пізнавальна діяльність; - спеціальна (географічна )діяльність; - творча діяльність(розв’язування завдань частково – пошукового характеру, проблемних завдань, дослідження, створення проектів); - самоорганізуюча діяльність. Втілення діяльнісного підходу у вивченні географії зумовлено - 2 - парадигмою особистісно орієнтованого навчання, а особистість реалізує та перевіряє себе лише в діяльності. Сформовані види діяльності спонукають учнів до роботи над розвитком власного інтелекту, культурного і морального рівня не лише в процесі навчання, але й у подальшому житті, сприяють формуванню активної життєвої позиції.
Модернізація освіти в Україні у контексті входження до загальноєвропей-ського та світового освітнього просторів зумовлює потребу ретельного дослідження ключових принципів освітніх реформ і ефективних механізмів їх реалізації. Значний внесок у розвиток сучасних підходів до формування змісту шкільних знань зробив відомий французький педагог Р. Галь, який наполягав на необхідності ознайомлення учнів з найновішими науково – технічними відкриттями. Аналогічні погляди висловив Р. Абі . Він вважав, що необхідно не тільки підвищити загальний рівень розумового розвитку і конкретних знань учнів, але й розвинути в них такі особистісні якості, як почуття відповідальності, ініціативності. Під час навчання у школі учні повинні набути найважливіших компетентностей на рівні, який дасть їм змогу брати активну участь у житті суспільства й навчатися впродовж життя. Компетентність треба розуміти як «загальна здатність, що грунтується на знаннях, досвіді, цінностях, що набуваються та розвиваються під час навчання». Компетенції є інтегрованим результатом діяльності учнів. Компетентність забезпечується комплексним поєднанням усіх структурних компонентів – знань, діяльності, особистісних якостей.
Загальна структура компетентності може бути такою:
Знання Діяльність
глибокі використання знань у стандартних ситуаціях
систематичні використання знань у нестандартних ситуаціях багатофункціональні КОМПЕТЕНТНІСТЬ уміння і навички
Особистісні якості Цінні установки Мотивація діяльності |