Кому:
Табачнику Дмитру Володимировичу
01135, м. Київ, проспект Перемоги, 10
Копія:
Проскурякову Олегу Альбертовичу
Голові Державного агентства екологічних iнвестицій України
Гончаренку Дмитру Вікторовичу
Щодо висвітлення проблем змін клімату у шкільній програмі
Шановний Дмитре Володимировичу,
Зміна клімату є однією з найбільших загроз людству. Без успішної всесвітньої
протидії змінам клімату вже за кілька десятиліть існування людства на Землі у
теперішньому вигляді стане неможливим.
Україна, як країна, що ратифікувала Рамкову Конвенцію ООН по зміні клімату та
Кіотський протокол, взяла на себе зобов’язання з захисту кліматичної системи. Зокрема,
ст.6.а Рамкової Конвенції ООН по зміні клімату визначає, що Україна бере на себе
зобов’язання стосовно розроблення і здійснення програм просвіти та інформування
громадськості з проблем зміни клімату і її наслідків.
Шкільна освіта є ключовою компонентою інформування громадськості. Та, на жаль,
як свідчать результати соціологічного опитування, проведеного в рамках проекту
«Preparation For The Development Of National Educational Programme On Energy
Saving / Energy Efficiency / Climate Change» Under UNDP Project «0005258: Energy
Efficiency In Ukraine’s Educational Sector»
проінформовані про проблему зміни клімату та заходів з енергоефективності. Інформацію
про тему зміни клімату та енергозбереження вони здобувають переважно не в рамках
шкільного навчання, а за допомогою інтернету та ЗМІ. Зокрема, за результатами цього
опитування, учні не розуміють важливості користування громадським транспортом,
частішого користування душем, а не ванною, заміни звичайних електричних
лампочок на енергозберігаючі та багато інших подібних речей. Рівень їх орієнтації в
питаннях правового регулювання проблеми зміни клімату та енергозбереження, як
на міжнародному, так і на національному рівні, є слабким, а розуміння механізмів
парникового ефекту та енергозбереження є вкрай слабким
Такий стан речей зумовлений тим, що в шкільних предметах обов’язкового циклу
вкрай мало інформації про зміни клімату та практичні заходи з енергозбереження. Тема
зміни клімату висвітлюється лише в рамках програми з екології для 11 класу в темі
«Тенденції зміни клімату»; коротенька згадка про зміни клімату є в рамках програми
географії для 10 класу в темі «Глобальні проблеми людства». Слабка обізнаність учнів із
такою нагальною глобальною проблемою, та відсутність у них уявлення про те, яким
чином можна протидіяти зміні клімату, створює складнощі в питанні інформування
громадськості з проблем зміни клімату, і в реалізації заходів з енергоефективності вже
зараз та у майбутньому.
Для інформування школярів з питань зміни клімату можливо вдатися до
факультативів з енергозбереження. Проте, з їх програмами зможе ознайомитися лише
обмежена кількість учнів, а, за результатами вищенаведеного соцопитування, ставлення
учнів та вчителів до введення додаткового предмету «Енергозбереження» в обов’язковий
цикл шкільної програми негативне. Це – закономірний наслідок перевантаженості
шкільної програми. Натомість, вчителі та учні позитивно ставляться до освітлення теми
зміни клімату та енергозбереження в рамках відповідних тем предметів фізики, хімії,
біології, географії, історії тощо.
В рамках проекту технічної допомоги ПРООН в Україні «Енергоефективність в
освітньому секторі України» був розроблений методичний посібник для вчителів з
вивчення курсу «Енергозбереження та пом’якшення змін клімату» в загальноосвітньому
навчальному закладі. Відповідно до посібника, питання енергоефективності та зміни
клімату можуть бути легко інтегровані в предмети природничого циклу 8-9 класів у
відповідних предметах, а саме:
У біології: майже в кожній темі, яка вивчається впродовж 8-9 класів, знайдеться
географії для 10 класу в темі «Глобальні проблеми людства». Слабка обізнаність учнів із
такою нагальною глобальною проблемою, та відсутність у них уявлення про те, яким
чином можна протидіяти зміні клімату, створює складнощі в питанні інформування
громадськості з проблем зміни клімату, і в реалізації заходів з енергоефективності вже
зараз та у майбутньому.
Для інформування школярів з питань зміни клімату можливо вдатися до
факультативів з енергозбереження. Проте, з їх програмами зможе ознайомитися лише
обмежена кількість учнів, а, за результатами вищенаведеного соцопитування, ставлення
учнів та вчителів до введення додаткового предмету «Енергозбереження» в обов’язковий
цикл шкільної програми негативне. Це – закономірний наслідок перевантаженості
шкільної програми. Натомість, вчителі та учні позитивно ставляться до освітлення теми
зміни клімату та енергозбереження в рамках відповідних тем предметів фізики, хімії,
біології, географії, історії тощо.
В рамках проекту технічної допомоги ПРООН в Україні «Енергоефективність в
освітньому секторі України» був розроблений методичний посібник для вчителів з
вивчення курсу «Енергозбереження та пом’якшення змін клімату» в загальноосвітньому
навчальному закладі. Відповідно до посібника, питання енергоефективності та зміни
клімату можуть бути легко інтегровані в предмети природничого циклу 8-9 класів у
відповідних предметах, а саме:
У біології: майже в кожній темі, яка вивчається впродовж 8-9 класів, знайдеться
місце для того, щоби прослідкувати зв’язок зміни клімату на живі організми.
У хімії: в рамках теми Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами;
основні класи неорганічних сполук; періодичний закон і періодична система; будова
атома; хімічний зв’язок і будова речовини; розчини; хімічні реакції; найважливіші
органічні сполуки.
В географії: в рамках теми: геологічна будова; мінерально-сировинні ресурси;
кліматичні умови та ресурси; внутрішні води; рослинний покрив; тваринний світ;
природно-територіальні комплекси; зона мішаних і широколистяних лісів; зона лісостепу;
зона степу; Українські Карпати; природні комплекси морів, що омивають Україну;
геоекологічна ситуація в Україні; використання і охорона природних умов і природних
ресурсів; системи розселення і розвиток поселень; загальна характеристика господарства
України; Економічний потенціал України; промисловість – загальна характеристика;
паливна промисловість; електроенергетика; металургійна промисловість;
машинобудування і металообробка; хімічна промисловість; лісова і деревообробна
промисловість; промисловість будівельних матеріалів; сільське господарство; транспорт;
Україна і світове господарство; географія своєї області.
У фізиці: в рамках теми: робота і енергія; кількість теплоти, теплові машини;
електричний струм; атомне ядро, ядерна енергетика.
На допомогу вчителю є в наявності розроблені методичні рекомендації по
інтеграції питань енергозбереження та зміни клімату в загальноосвітні навчальні предмети.
Питання енергозбереження можуть легко бути інтегрованими і в навчальні
предмети молодших класів, таких як природознавство, Я і Україна, основи здоров’я,
Доцільним є також проведення додаткових шкільних заходів, присвячених
енергозбереженню, як-то тиждень енергозбереження, Година Землі тощо.
Ми, робоча група НУО з питань зміни клімату, просимо включити питання
енергозбереження і зміни клімату у вищеозначених предметах, ініціювати проведення
Години Землі та тижня енергозбереження у школах на всеукраїнському рівні, і готові
надавати всебічну методичну підтримку цьому процесові.
Просимо надати письмову відповідь про результати розгляду цього листа на