«Уроки для стійкого розвитку»
22-23 квітня у місті Горлівці на базі ЗОШ I-III ступенів № 73 відбувся обласний семінар-тренінг, у якому взяли участь педагоги міста, які будуть приймати участь у впровадженні нового проекту в Донецькій області «Освіта для стійкого розвитку в дії». Разом з Горлівкою, у проекті також приймають участь Краматорськ, Артемівськ, Макіївка, Донецьк. Розроблений уперше в світі український курс ОСР для загальноосвітньої школи, що отримав назву «Уроки для стійкого розвитку», з’явився завдяки успішній співпраці української громадської організації «Вчителі за демократію та партнерство» та акредитованій при ООН міжнародній організації «Глобальний план дій» (Швеція).
Основні положення концепції Стійкого розвитку задекларовані у програмному документі «Завдання на XXI ст.» або «Програма 21» вперше були сформульовані на 2-ій Конференції ООН з навколишнього середовища (Ріо-де-Жанейро, 1992 р.).
За рішенням Ради ЮНЕСКО, з 1 січня 2005 року оголошено проведення Десятиріччя освіти для стійкого розвитку. У березні 2005 року Україна стала однією з 55-ти країн, які підписали документ ООН «Стратегія освіти для стійкого розвитку». Так що ж таке «Стійкий розвиток»? Під ним розуміють такий розвиток, який задовольняє потреби сучасного людства, але не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольнити свої потреби. У заяві, прийнятій на Всесвітньому Самміті зі стійкого розвитку 1992 року наголошувалось: «Освіта для стійкого розвитку має заохочувати формування у людей почуття особистої і колективної відповідальності й таким чином зміни у поведінці, якщо вони необхідні». Освіта для стійкого розвитку також полягає у формуванні у людей стійких, екологічно врівноважених звичок і способу повсякденного життя. Будь-яка з гострих проблем сьогодення, що торкається усіх життєвих інтересів людини, так чи інше пов’язана із станом довкілля. Науково-технічній прогрес, нові технології самі по собі здатні подолати загрозу екологічної катастрофи, що нависла над людством. Потрібна нова філософія, нова політика, нові моральні імперативи- забов’язання кожної людини і людства в цілому. Мова йдеться про систему цінностей, яка б не залежала від таких факторів, як економічні сплески чи занепади, зміна політичної влади, у якій би захист і збереження природи і самої людини вважалось такою ж святістю як і саме життя. Нагальною проблемою XXI століття є формування такого способу життя, який може стати основою довготривалого збалансованого розвитку людства. Тому курс «Уроки для стійкого розвитку» пропонується ввести в шкільну програму, починаючи з 8 класу. Коли у дітей уже сформовані певні вміння та навички.
Мета курсу – сприяти формуванню в учнів розуміння необхідності забезпечити стійкий розвиток себе, своєї родини, громади, країни та всього людства через зміну власної поведінки та способу життя. Завданнями курсу є створення умов для: · Засвоєння учнями знань про стійкий розвиток та шляхи його досягнення; · Усвідомлення ними необхідності збереження глобальної рівноваги; · Формування у учнів моделей поведінки; · Розвиток в учнів ставлення до проблем стійкого розвитку як до особистісно важливих, а також здатності і бажання діяти в цьому напрямі. Курс має сприяти розвиткові в учнів ключових компетентностей: · Умінь міркувати, аналізувати, порівнювати, критично мислити, брати участь у дискусіях і т.д.; · Опанування способами самостійного отримування та обробки різнобічної інформації; · Навичок активного слухання, ефективної комунікації, участі у роботі груп. Цей курс дає вчителю важливі інструменти, що впливають на становлення свідомості та впливу на родини учнів. Учасники семінару безпосередньо стали активними учасниками емпаурмент технології, що спрямована на надихання учнів на дію. Тренерами були створені всі умови для підвищення впевненості та відповідальності за результатами роботи, виникнення ентузіазму й відчуття задоволеності від групової та індивідуальної роботи, та її результатів, психологічного комфорту. Усе, що впроваджувалося на тренінгу – це було запрошення до досліджень, дій та рефлексії, що уможливлює поступове усвідомлення того, що «мої розумні дії принесуть користь не тільки природі, але й мені».
В ході тренингу були використані активні та інтерактивні форми проведення: це і робота в групах, навчальні ігри, поєднувалися елементи гри й наукового дослідження, дискусії та обговорення, мозковий штурм, виставки, моделювання, проекти та інші. Тренінг проходив дуже жваво і цікаво, тому пасивних учасників тут не було, у всіх був гарний, бадьорий настрій, який спонукав до співробітництва, спілкування, творчості, взаємодопомоги та фантазії. Треба зазначити, що курс повністю забезпечений навчальною та методичною літературою. Олена Бульбенко
|